427 1395/02/28
متن مطلب

برخی از دلایل عمده ادامه ندادن کاربران به تعامل با وب سایت های فروشگاهی

تجربه کاربرى، احساسات کاربر هنگام برخورد با یک محصول، سرویس یا سیستم است. تجربه کاربرى، جنبه هاى تجربى، موثر، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و محصول را برجسته مى کند و درك کاربر از جنبه هاى کاربردى سیستم مانند کاربردپذیرى، سهولت استفاده و بهره  ورى را شامل مى شود. تجربه کاربرى یک مفهوم ذهنى است چرا که درباره درك و اندیشه شخصى کاربر با توجه به سیستم بوجود مى آید. تجربه کاربرى خوب،
ابتدا باید نیازهاى کاربر را بطور دقیق رفع کند، بدون آنکه مایه زحمت او شود. پس از آن، باید سادگى و ظرافت نیز در نظر گرفته شود تا کاربر از داشتن و استفاده از محصول یا سرویس لذت ببرد.
یکى از معیارهاى سنجش کیفیت تجربه کاربرى یک سیستم، میزان کاربردپذیرى آن سیستم است. کاربردپذیرى یک مفهوم کیفى است و به این مساله اشاره دارد که کارکرد با یک سیستم یا محصول تا چه میزان براى کاربر ساده است، کاربر در برخورد با سیستم چقدر راحت، سریع و موثر مى تواند هدف خود را دنبال کرده و کار خود را با رضایت و به سادگى به پایان برساند، همچنین امکانات سایت تا چه میزان نیازهاى کاربر را پوشش داده است. در صورتى که مشکلات کاربردپذیرى رفع نشوند، منجر به ایجاد تجربه اى ناخوشایند براى کاربر حین استفاده از محصول خواهد شد. یکى از رو شهاى شناسایى این مشکلات، تست کاربردپذیرى است. شاید کنجکاو باشید که این تست به چه صورت انجام مى شود. در پاسخ باید گفت که ابتدا از بین کاربران هدف سیستم، افرادى را انتخاب نموده و سپس از طریق سناریوهاى طراحى شده از افراد خواسته مى شود کارهایى را با سیستم انجام دهند. از طریق مشاهده نحوه کارکرد کاربران با سیستم و دریافت نظرات آن ها مى توان مشکلات و نقاط ضعف سیستم را تشخیص داده و تغییراتى را بر اساس آن براى دستیابى به تاثیرات مطلوب در سیستم اعمال کرد.

  • مشکل در ثبت نام که عمدتا در پر کردن فرم ها برای کاربر بوجود می آید .
  • پیدا کردن آیتم ها با استفاده از جست و جو یا دسته بندی ها .
  • هزینه های اضافی و نا مشخص ارسال .
  • عدم تطابق قیمت نمایش داده شده محصول با مبلغ قابل پرداخت در درگاه بانک .
  • تصاویر محصولات باید قابلیت بزرگنمایی داشته باشد .
  • به تعداد کافی و از زوایای مختلف ، عکس از محصول در اختیار کاربر قرار گیرد .
  • عکس های محصولات بهتر است اختصاصی ودارای کیفیت بالا باشند .
  • برای محصولاتی که سایز آنها اهمیت دارد ، محصول را در کنار جسم دیگری قرار دهید تا کاربر بتواند تصور دقیقی از اندازه محصول داشته باشد .
  • اگر محصول دارای رنگ بندی است ، از تمام رنگ بندی های محصول عکس قرار گیرد .
  • امکان جا به جا شدن بین عکس های محصول را در نمایش های مختلف وب سایت و روی دستگاه های مختلف فراهم کنید .
  • گزینه صفحه اول یا خانه را در منو اصلی سایت قرار دهید .
  • در فرم های ثبت نام یا تکمیل خرید باید حداقل اطلاعات لازم را از کاربر دریافت کرد .
  • اگر مجبور به دریافت اطلاعات غیر عادی از کاربر هستید ، حتما علت را توضیح دهید .
  • قسمت هایی که ممکن است کاربر در آن ها اشتباه کند را در طراحی بصری واضح و مشخص کنید تا از بروز خطا جلوگیری شود .
  • امکان انتخاب تعداد در صفحه محصول و پیش از رفتن به سبد خرید نیز باید وجود داشته باشد .
  • در وبسایت خرید آنلاین ، شماره تماس پشتیبانی را جلوی چشم کاربر قرار دهید .
  • پرسنل پشتیبانی را برای پاسخگویی به کاربران از تمامی جهات ( فنی و غیر فنی ) آموزش دهید .
  • اگر خطایی در سفارش کاربر از سمت شما رخ داده پیش از آنکه کاربر با شما تماس بگیرد ، شما با کاربر تماس بگیرید .
  • امکاناتی مانند فرم آنلاین تماس با ما و چت آنلاین را برای کاربران فعال کنید .
  • خریدار را در فرایند خرید به علت تایید ایمیل متوقف نکنید و اجازه دهید فرایند خرید را ادامه دهد .
  • کاربر را از زمان انتظار برای دریافت پاسخ آگاه کنید .
  • پس از پایان خرید نگرانی های خریدار را شناسایی و با توضیحات دقیق و صریح ، آن ها را برطرف کنید .

منبع : http://usabilityreport.saravapars.com/2015/

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی